Vetoa hallitukseen: sotaa ja vainoa paenneilla ihmisillä on jatkossakin oltava oikeus hakea turvapaikkaa!
Hyvät valtioneuvoston jäsenet, ketään ei saa palauttaa kidutuksen, vainon tai muun epäinhimillisen kohtelun vaaraan missään olosuhteissa. Viimeaikaisilla lakimuutoksilla ja kiristyvällä turvapaikkapolitiikalla Suomi tietoisesti pyrkii estämään turvaa hakevien ihmisten pääsyn maahamme. Vaadimme, että Suomi pitää kiinni oikeudesta hakea turvapaikkaa ja pääsystä asianmukaiseen turvapaikkamenettelyyn. Suomen on myös vaadittava tätä muilta EU-mailta.
Allekirjoitettu 1121 kertaa
Tuhansia Euroopasta turvaa etsineitä ihmisiä on kuollut viime vuosina siksi, että EU-maat ovat estäneet heitä hakemasta turvapaikkaa. Esimerkiksi Kreikassa, Baltian maissa ja Puolassa ihmisiä on jo vuosien ajan työnnetty takaisin rajan toiselle puolelle ilman, että heille annetaan mahdollisuutta hakea suojelua. Viranomaiset ovat käyttäneet näissä pushbackeissa väkivaltaa ja jopa kiduttaneet ihmisiä.
Puolan, Latvian ja Liettuan viranomaisten tekemien pushbackien takia ainakin 116 turvaa etsinyttä ihmistä on kuollut näiden maiden ja Valko-Venäjän rajaseudulla vuoden 2021 jälkeen. Useimmat heistä ovat kuolleet kylmyyteen, osa on hukkunut. Yksi kuolleista oli raskaana ollut nainen, joka menetti ensin vauvansa ja kuoli myöhemmin itse hypotermiaan. 19-vuotias nuori mies hukkui rajajokeen Puolan puolella. 28-vuotias nainen kuoli kylmyyteen yksin metsässä.
Nämä kuolemat ovat julmien pushbackien suoraa seurausta ja ne olisi voitu estää. Kuolleita on todennäköisesti todellisuudessa paljon enemmän. Moni on kadonnut raja-alueella eikä kukaan tiedä tarkalleen, kuinka paljon ihmisiä rajavyöhykkeellä on jumissa epäinhimillisissä olosuhteissa.
Muualla Euroopassa on siis jo nähty, että turvapaikanhaun estäminen johtaa väkivaltaan ja kuolemiin.
Siksi on täysin käsittämätöntä, että Suomessa on säädetty laki, joka sallisi viranomaistemme tekemät pushbackit. Jos poikkeuslaki otetaan käyttöön, se estää turvaa hakevien ihmisten pääsyn maahan ja jättämään turvapaikkahakemuksen. Se mahdollistaa heidän palauttamisensa alueille, joissa heitä uhkaa kidutus tai muu epäinhimillinen kohtelu eli on ehdottoman palautuskiellon vastainen. Tämä on yksiselitteisesti oman perustuslakimme, kansainvälisen oikeuden ja oikeusvaltioperiaatteen vastaista. Myöskään EU:n uusi, viime vuonna hyväksytty muuttoliike- ja turvapaikkasopimus ei salli turvapaikanhaun estämistä.
Kyse ei kuitenkaan ole vain yksittäisestä laista, vaan laajemmasta huolestuttavasta kehityksestä. Suomi tekee tällä hetkellä todella pakolaisvastaista politiikkaa ja pyrkii rajoittamaan oikeutta turvapaikan hakemiseen myös EU-tasolla.
Vetoa kanssamme hallitukseen ja allekirjoita vetoomus: sotaa ja vainoa paenneilla ihmisillä on jatkossakin oltava oikeus hakea turvapaikkaa!
LISÄTIETOJA VETOOMUSKAMPANJASTA
Miksi Pakolaisneuvonta on tehnyt tämän vetoomuksen?
Avasimme tämän vetoomuksen, sillä Suomessa kyseenalaistetaan nyt ennennäkemättömällä tavalla sitä, onko sotaa ja vainoa pakenevilla ihmisillä oikeus hakea täältä turvapaikkaa. On kyse ehdottomasta palautuskiellosta, josta ei voi poiketa missään tilanteessa.
Räikein esimerkki tästä on kesällä 2024 säädetty poikkeuslaki, joka sallisi käyttöön otettuna Suomen viranomaisille pushback-toiminnan ns. välineellistetyn maahantulon tilanteissa. Lain voimassaoloa on nyt esitetty jatkettavaksi vuoden 2026 loppuun asti. Jos laki otettaisiin käyttöön, sallisi se käytännössä Suomen viranomaisten tekemät pushbackit eli sen, että ihmisiä ei lähtökohtaisesti edes päästettäisi Suomen puolelle rajaa hakemaan turvapaikkaa koko itärajalla. Lain nojalla rajaviranomainen voisi siis työntää kansainvälistä suojelua hakevat suoraan takaisin Venäjälle ilman minkäänlaista turvapaikkamenettelyä ja ilman tehokkaita oikeussuojakeinoja. Turvapaikkahakemuksia voitaisiin ottaa vastaan tietyissä poikkeustapauksissa. On kuitenkin selvää, että rajaviranomaisen on mahdotonta lyhyessä kohtaamisessa rajalla arvioida ihmisen suojelun tarvetta ja mahdollista haavoittuvaa asemaa, kun tässä ei usein onnistuta edes tavanomaisessa turvapaikkamenettelyssä.
Kyse ei kuitenkaan ole vain yksittäisestä laista, vaan laajemmasta huolestuttavasta kehityksestä. Suomi tekee tällä hetkellä todella pakolaisvastaista politiikkaa ja pyrkii rajoittamaan oikeutta turvapaikan hakemiseen. EU-tasolla Suomi edistää turvapaikanhakuoikeuden rajaamista ja esimerkiksi turvapaikkahakemusten käsittelyn ulkoistamista EU:n ulkopuolisiin maihin, mikä on täysin ristiriidassa vasta viime vuonna hyväksytyn Euroopan unionin uuden muuttoliike- ja turvapaikkasopimuksen kanssa.
Hallituksen on toimittava sen puolesta, että Suomi turvaisi jatkossakin sotaa ja vainoa pakenevien ihmisten oikeuden hakea turvapaikkaa. Kyse on siitä, että Suomen on noudatettava omaa perustuslakiaan, kansainvälisiä velvoitteitaan ja oikeusvaltioperiaatetta. Viime kädessä kyse on siitä, että ketään ei saa koskaan palauttaa kidutuksen ja vainon vaaraan eli rikkoa ehdotonta palautuskieltoa. Suomen on vaadittava samaa myös muilta EU-mailta. Poikkeuslain kohdalla Suomi kuitenkin näyttää muille maille täysin päinvastaista esimerkkiä. Esimerkiksi Puola, jonka raja-alueella on jo kuollut kymmeniä ihmisiä, on katsonut, että Suomi näyttää poikkeuslailla mallia siitä, miten pushbackit voidaan ”laillistaa”.
Mihin oikeus hakea turvapaikkaa perustuu?
Jokaisella on oikeus hakea kansainvälistä suojelua oman valtionsa ulkopuolella, mikäli hän on vakavien oikeudenloukkausten tai vainon vaarassa kotimaassaan tai pysyvässä asuinmaassaan. Oikeus turvapaikkaan on perus- ja ihmisoikeus, joka on kirjattu muun muassa YK:n ihmisoikeusjulistukseen ja Geneven pakolaissopimukseen sekä Suomen perustuslakiin ja EU:n perusoikeuskirjaan.
Turvapaikka perustuu YK:n vuoden 1951 pakolaissopimuksen pakolaisen määritelmään, joka laadittiin toisen maailmansodan jälkeen. YK:n pakolaisjärjestö UNHCR laatii säännöllisesti ohjeita siitä, kuinka sopimusta tulee tulkita. Suomi on sitoutunut pakolaissopimuksen täysimääräiseen soveltamiseen.
Pakolaisaseman eli turvapaikan saaminen edellyttää, että turvapaikanhakijalla on perusteltu syy pelätä joutuvansa vainon eli perustavanlaatuisten ihmisoikeusloukkausten kohteeksi. Vainon syynä tulee olla hakijan alkuperä, uskonto, kansallisuus, tiettyyn yhteiskunnalliseen ryhmään kuuluminen tai poliittinen mielipide.
Pakolaissopimuksen rinnalle on myöhemmin laadittu muita kansainvälistä suojelua koskevia säännöksiä. Euroopan unionin jäsenvaltioissa sovelletaan EU:n turvapaikkasäädöksiä (direktiivit ja asetukset). Jos turvapaikan saamisen yksilölliset edellytykset eivät täyty, mutta hakija on vaarassa joutua oikeudenloukkausten kohteeksi ja on siksi kansainvälisen suojelun tarpeessa, hän voi saada EU:n direktiiviin perustuvaa toissijaista suojelua.
Suomessa turvapaikkamenettelyä ja suojelun myöntämistä koskevat säädökset sisältyvät ulkomaalaislakiin ja EU:n lainsäädäntöön. Turvapaikkamenettelyn tulee perustua hakemuksen yksilölliselle käsittelylle.
Turvapaikkamenettelyssä on aina otettava huomioon ehdoton palautuskielto (non-refoulement). Se sitoo kaikkia viranomaisia eli päätöksentekijää Maahanmuuttovirastossa ja hallinto-oikeuksissa sekä myös päätöstä täytäntöönpanevaa poliisia. Ehdoton palautuskielto on kirjattu muun muassa ulkomaalaislakiin, perustuslakiin, Euroopan ihmisoikeussopimukseen ja EU:n perusoikeuskirjaan.
Suomen ulkomaalaislaissa on kaksi suojeluperusteista oleskelulupaa: turvapaikka (ulkomaalaislaki 87 §) ja oleskelulupa toissijaisen suojelun perusteella (ulkomaalaislaki 88 §).
Mitä Euroopan unionin uudessa muuttoliike- ja turvapaikkasopimuksessa sanotaan oikeudesta hakea turvapaikkaa?
EU-oikeus, mukaan lukien EU:n perusoikeuskirja ja juuri uudistettu EU:n turvapaikkalainsäädäntö edellyttävät, että jokaisella suojelua hakevalla on oltava tosiasiallinen pääsy turvapaikkamenettelyyn.
Uuden muuttoliike- ja turvapaikkasopimuksen eli ns. EU-paktin muodostavat säädökset tulivat voimaan 11.6.2024. Siitä alkoi kahden vuoden täytäntöönpanoaika eli Suomen ja muiden jäsenvaltioiden on oltava valmiita soveltamaan uudistettua lainsäädäntöä kesäkuussa 2026. Sen enempää voimassaoleva lainsäädäntö kuin juuri voimaan tullut ja täytäntöönpantavana oleva sopimus eivät mahdollista turvapaikanhaun estämistä ja pushbackeja.
Yksi osa paktista on EU:n kriisiasetus (EU 2024/1359). Vastauksena vuoden 2021 Valko-Venäjän ja EU:n rajan tilanteeseen siihen sisällytettiin välineellistetyn maahantulon hallintaa koskevia säännöksiä. Asetus ei kuitenkaan missään kohdin mahdollista turvapaikkamenettelyn estämistä tai palautuskiellon loukkaamista, mikä osoittaa selkeästi, että nämä toimenpiteet eivät ole hyväksyttäviä missään tilanteessa.
Myös komissio on loppuvuodesta 2024 antamassaan välineellistämistä koskevassa tiedonannossa painottanut, että jäsenvaltioiden on EU:n ulkorajoja valvoessaan kunnioitettava perusoikeuksia ja palautuskiellon periaatetta, joka on suoraan turvattu EU:n primäärioikeuteen kuuluvassa EU:n perusoikeuskirjan 4 artiklassa.
Mitä pushbackit/takaisintyönnöt ovat?
Pushbackeilla tarkoitetaan sitä, että rajan yli pyrkiviä turvapaikanhakijoita joko estetään saapumasta maahan tai heidät työnnetään takaisin rajan toiselle puolelle ilman, että heille annetaan tosiasiallista mahdollisuutta hakea turvapaikkaa.
Kansainvälinen tai EU-oikeus ei mahdollista turvapaikkahakemusten ennaltaehkäisevää torjumista rajalla. Järjestelmä ei tunnista tällaista käytäntöä hyväksyttävänä vaihtoehtona, vaan pitää kiinni siitä, että jokaisella suojelua hakevalla on oltava aito ja tehokas pääsy turvapaikkamenettelyyn, jossa hänen suojelun tarpeensa arvioidaan yksilöllisesti.
Pushbackit ovat siis laittomia ja sekä Euroopan unionin lainsäädännön, Suomen perustuslain, Euroopan ihmisoikeussopimuksen että Geneven pakolaissopimuksen vastaisia. Oikeus hakea turvapaikkaa on ihmisoikeus, jota tulee kunnioittaa kaikissa tilanteissa.
Toimitamme vetoomuksen vastaanottajalle vain etu- ja sukunimesi. Emme luovuta vastaanottajalle yhteystietojasi, kuten sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa. Nimiä ei lähetetä sähköisesti, vaan erikseen tulostettuna.
Lähteet:
Lausunnot
Pakolaisneuvonnan lausunto sisäministeriölle 5.3.2025: Hallituksen esitysluonnos laiksi väliaikaisista toimenpiteistä välineellistetyn maahantulon torjumiseksi annetun lain 7 §:n muuttamisesta
Pakolaisneuvonnan lausunto eduskunnan hallintovaliokunnalle 22.4.2025: Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi väliaikaisista toimenpiteistä välineellistetyn maahantulon torjumiseksi annetun lain 7 §:n muuttamisesta
Viralliset asiakirjat
Suomen, Ruotsin, Norjan, Tanskan, Viron, Liettuan, Latvian ja Puolan yhteinen kirje Euroopan komissiolle 15.5.2024: Joint letter on new solutions to address irregular migration to Europe & sisäministeriön 10.6.2024 julkaisema tiedote kirjeestä: Euroopan unionin pystyttävä takaamaan oma turvallisuutensa esimerkiksi välineellistetyn maahantulon tilanteissa
Sisäministeriö: Sisäasiainhallinnon painopisteet EU- ja kansainvälisissä asioissa 2024
Euroopan komissio 11.12.2024: Komission tiedonanto Euroopan parlamentille ja neuvostolle muuttoliikkeen käyttämiseen aseena liittyvien hybridiuhkien torjumisesta ja turvallisuuden vahvistamisesta EU:n ulkorajoilla (COM/2024/570 final)
Uutiset
The Guardian 5.5.2021: Revealed: 2,000 refugee deaths linked to illegal EU pushbacks
Spiegel International 22.12.2021: ”Mama, Pray for Us” A Chronicle of Refugee Deaths along the Border Between Poland and Belarus
Raportit
Amnesty International: Greece: Violence, lies, and pushbacks – Refugees and migrants still denied safety and asylum at Europe’s borders (julkaistu kesäkuussa 2021)
Järjestöjen (Human Constanta, I Want to Help Refugees/Gribu palīdzēt bēgļiem, Sienos Grupė, Ocalenie Foundation from Poland) yhteisraportti: No Safe Passage. Migrants’ deaths at the European Union-Belarusian border (julkaistu heinäkuussa 2024)
We Are Monitoring Association: I said “I want to stay in Poland” but they pushed me back – 12 months of the new government on the Polish-Belarusian border (julkaistu joulukuussa 2024)
Médecins Sans Frontières: Trapped between borders: the life-threatening consequences of increased militarization and violence at the Polish-Belarus border (julkaistu tammikuussa 2025)
Järjestöjen (11.11.11, Hungarian Helsinki Committee, We Are Monitoring Association, Center for Peace Studies, Lebanese Center for Human Rights, Sienos Grupė , Centre for Legal Aid – Voice in Bulgaria, Foundation Mission Wings, I Want to Help Refugees/Gribu palīdzēt bēgļiem) yhteisraportti: Pushed, beaten, left to die – European pushback report 2024 (julkaistu helmikuussa 2025)
Kampanjasivun kuva: Canvan kuvapankki